W 2018 roku Fundacja Urban Forms podjęła decyzję o zmianie nazwy organizowanego corocznie festiwalu na Urban Forms Festival, na który środki zdobyła aplikując w konkursie Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi dla organizacji pozarządowych. Festiwal odbył się w dniach 20 – 29 lipca i był kolejną edycją imprezy, której towarzyszył spójny zamysł kuratorski. Motywem przewodnim imprezy było miejsce. Było to odniesienie do prowadzonych przez Fundację Urban Forms badań, z których wynikało, że murale i inne obiekty sztuki miejskiej wzbudzają emocje, stają się punktami orientacyjnymi i przekształcają anonimową i obojętną przestrzeń w nacechowane emocjami, własne miejsce. 5 obiektów, na których zostały wykonane dzieła, zaproponowali łodzianie, deklarując gotowość poniesienia części wydatków związanych z powstaniem murali, takich, jak koszty materiałów, rusztowań czy przygotowania ścian. Oryginalność koncepcji Urban Forms Festival polegała na doborze środków wyrazu artystycznego takich, jak malarstwo 3D i iluzjonistyczne, dotąd nieznacznie wykorzystywanych w działaniach artystycznych w przestrzeni publicznej Łodzi, a także na połączeniu w jednym wydarzeniu efemeryczności i radości ze wspólnego uczestnictwa właściwej festiwalom i trwałości, dziania się i dzieła. Do wykonania dzieł zaproszeni zostali wybitnych twórcy o uznanej pozycji uprawiających malarstwo 3D i iluzjonistyczne. To zagwarantowało nie tylko najwyższy artystyczny poziom dzieł, ale też wpisanie ich w kontekst społeczny i architektoniczny przestrzeni, ponadto akceptację a priori i zachwyt odbiorców. Z przeprowadzonej przez nas analizy rynku, badań czy kontaktów z odbiorcami w mediach społecznościowych wynikało, że wybrane techniki są najbardziej pożądanymi przez mieszkańców naszego miasta.
Twórcy zaproszeni do udziału w projekcie to: Peeta (Włochy), który wykonał mural na elewacji hali Bałuckiego Rynku, Wiktor Puzin (Rosja) – autor muralu i instalacji na budynku przy ul. Pomorskiej 84, Awer (Włochy) – twórca spektakularnego obrazu na elewacji budynku przy ul. Pomorskiej 93, którego efekt 3D wydobyły specjalne okulary i wreszcie jeden z najbardziej rozpoznawalnych twórców ostatnich lat na świecie Okuda (Hiszpania), którego mural powstałna elewacji akademika Olimp, przy ul. Lumumby 12.
Na szczególną uwagę zasłuzyła zainicjowana w ramach Urban Forms Festival OTWARTA GALERIA MŁODEJ SZTUKI, czyli ekspozycja twórczości młodych łódzkich artystów, a także studentów ASP na tramwaju i w przejściach podziemnych w pobliżu Atlas Areny, przy al. Bandurskiego. Koncepcja polegała na umieszczaniu obiektów sztuki w newralgicznych dla każdego miasta punktach i będących zazwyczaj w fatalnym stanie, a z drugiej strony eksponowanych i intensywnie używanych miejscach, takich, jak np. przejścia podziemne. Są one stale narażone na ataki wandali w postaci kibicowskich napisów lub nielegalnego graffiti. OTWARTA GALERIA MŁODEJ SZTUKI była z jednej strony zmianą estetyki zaniedbanych obszarów miasta, z drugiej zaś szansą dla młodych twórców na artystyczną działalność i pokazanie się szerokiemu odbiorcy.
Malowidła w przejściach podziemnych wykonali: Barbara Olejarczyk, Olga Waleczko, Anna Kobryń, Magdalena Palmowska, Agnieszka Krzak, Andre Gomes, Adam Szczęsny i Martyn Gill. Koncepcja, którą zaproponowali młodzi artyści łączyła różne style tworząc spójną, przyjazną dla przechodniów przestrzeń. Otwarcie galerii nastąpiło 29 lipca, w dniu Urodzin Łodzi i koncertu w Atlas Arenie zespołu Scorpions, dzięki czemu dokonania młodych artystów miały okazję zobaczyć tysiące osób przybyłych na koncert z Polski i Europy. Malarska aranżacja tramwaju była działaniem z pogranicza sztuki i promocji, a także ciekawą alternatywą dla powszechnie umieszczanych na wagonach reklam, niespotykaną dotąd w publicznej przestrzeni naszego miasta. Autorami wysmakowanych obrazów na tramwaju są Martyn Gill, Adam Szczęsny i Gutnag Clan. Pojazd jeździł od 12 lipca na linii nr 9 ciesząc oczy łodzian. 23 lipca w Centrum Festiwalowym odbył się dzień z Urban Forms Festival, czyli przedstawienie Wędrownego Teatru Mała Mi, warsztaty miejskie poprowadzone przez Kasię Breską (polską artystkę, mieszkająca na stałe w Anglii, autorkę muralu „Totemy Łodzi” wykonanego w ramach Festiwalu Łódź Czterech Kultur 2017), projekcje filmów i spotkania z artystami. Miejsca prowadzenia prac artystycznych zostały wyraziście oznaczone, w ich pobliżu dyżurowały wolontariusze, którzy rozdawali materiały promocyjne i udzielali wszelkich informacji. Organizowane były też wycieczki z przewodnikiem do miejsc prowadzenia prac malarskich. Aby działania były widoczne w mieście wykorzystaliśmy też elementy ambient i guerilla marketingu, czyli angażujące, niestandardowe i zaskakujące akcje w przestrzeni publicznej, które w organiczny sposób zwróciły uwagę na nasze propozycje. W czasie festiwalu aktywnie działa centrum wolontariatu.